Kontakt info@getsporty.no

Trening passer for alle, uansett alder!

Siden man for det meste ser utøvere i sin beste alder under idrettsarrangementer og konkurranser, er det mange som antar at man har best av å trene og mosjonere fra du er omtrent 15 til 40 år gammel. Dette er langt fra sannheten siden mosjon er godt for en kropp, enten den er aldri så ung eller gammel.

running-runner-long-distance-fitness-40751I 2012 ble en stor del av Trondheims eldre befolkning invitert til å være med på en treningsundersøkelse for å se om det ble positive effekter av det, og resultatene lot ikke vente på seg. Flere 80-åringer som hadde tungt for å bevege på seg i begynnelsen, er i dag ute og jogger med største letthet. Det sier seg selv at det er godt for kroppen å ha kondisjonsformen til en som er over 10 år yngre enn deg, og det er det flere i 70-, og til og med 80-årene, opplever. Dette er en svært god indikator på hvordan kroppen din har det, siden kondisjonsformen er med på å angi disse viktige verdiene:

  • Lungekapasitet
  • Hvor godt hjertet pumper blod
  • Hvor godt blodårene transporterer blodet
  • Hvor mye oksygen musklene tar opp

Livskvalitet er viktig uansett alder, dermed har alle godt av mosjon og trening siden det er godt for helsa og gir mer energi i hverdagen. Det sier seg selv at å ha et friskt hjerte er viktig, siden vi ikke kan leve lenge hvis hjertet har problemer med å fungere. Og enten hjertet er 15 år gammelt eller 80 år gammelt har det fortsatt godt av mosjon, og økt puls regelmessig gir hjertet mosjon siden det kreves mer av hjertet og det får økt blodtilstrømning. Da kreves det riktignok høy intensiv trening, akkurat som musklene ikke blir trent godt nok med mindre du belaster dem hardt. Men ultralydundersøkelser viser at hjertet til en som har mosjonert over lengre tid har blitt mer spenstig og også mindre.

 

Kombinere trening

Man kan kombinere trening med friluftsopplevelser, og siden alle har godt av sosialt samvær kan det foretas skogsturer hvor man slår leir og nyter et lite måltid og en kopp varm drikke. Mange nyter godt av slike turer hvor man enten går i høyt tempo eller jogger til bestemmelsesstedet, og får dermed god mosjon av det. Er man flere kan man kanskje også nyte litt sunn konkurranse om å komme først til målet, og dermed vekke vinnerinstinktet. Alt med måte og med hensyn til alderen, selvsagt.

Å gå til innkjøp av en tredemølle gjør at man kan foreta lange joggeturer og intervalltrening hjemme når været ikke tillater hyggelige turer ute i terrenget. Flere moderne tredemøller måler også puls og har innebygd vifte slik at du kan holde statistikk over treningen din og slippe å svette unødig mye. Svømming er også meget effektiv trening for alle aldre siden man bruker det meste av kroppen for å bevege seg, samtidig som man ikke belaster ledd og sener unødig. Om vinteren er det langrenn som kanskje er den mest effektive treningen siden også da mange forskjellige muskelgrupper aktiveres. Les mer her.